الجمعة، 29 مارس 2013

لتسمين الوجه ونفخ الخدود

شفت بصراحة اهتمام البنات بموضوع تسمين الوجه او الخدود بصفة خاصة احم احم
فقلت افيدكم بما لدى
بصراحة انا جربت وصفة من فترة كده
على اساس انها تدى نضارة ورونق للبشرة وانا وجهى مدور ومش نحيف الحمد لله
المشكلة ان الوصفة لما جربتها اول مرة اعطت نتيجة مذهلة صراحة لموضوع الصفاء والترطيب
لكن لما جربتها ثانى مرة لاحظت ان الوجه او الخدود بصفة خاصة تطلع اكثر
فتوقفت لانى مش بحب تسمين الوجه
فقلت افيد غيرى لمن يحتاج مثل هذه الوصفة
وعلى فكرة انا بستخدمها بس على فترات متباعدة جدااا
المهم الخلطة لها فوائد عدة لاحظتها بصفة شخصية
اولا تخفى كل اثار الارهاق والتعب فاكيد تنفع بعد الامتحانات
ثانيا تعطى ترطيب ونضارة
ثالثا تنفخ الوجه ويصبح مدور وممكن تستخدم يوميا
ورابعا تعطى صفاء وتفتيح
بس اللى وجهها مليان تخلى بالها ما تكثر عشان ما ترجع تدعى على خخخخخ
المهم انا عملت التالى
اولا تجيبى حلبة تطحنيها ناعم
وتجيبى الحبة السوداء تطحنيها ناعم كمان
وتحطى ملعقة من كل مكون وتضيفى عليها ماء ورد كمية بسيطة (ملعقة مثلا) وتحطيها على النار مع المزج عشان الحلبة والحبة السوداء تطلق المكونات الفعالة
وبعدين تطلعيها من النار وتضيفى عليها ملعقة عسل سدر (دا اللى انا استخدمتو)
وتخلطى الكل حاولى تحصلى على خليط قابل للطلاء
وعينك هى ميزانك
وحطى الخلطة على وجهك لمدة معينة وكل ما طولتى كان افضل
بس نصيحة ما تجلسى بهذه الخلطة قدام ابوكى واخواتك الصبيان والعائلة  لانك حتسمعى كمية تعليقات
المهم بعد كدا تغسلى وجهك بماء دافى وبعدين بارد
وحطى مية ورد منعشة على وجهك بس
ويا ريت اللى يجربها يقولنا عن النتيجة والاخبار

 مسلمة وافتخر2010
  • بلوجر
  • فيسبوك
أترك تعليقا باستعمال بلوجر

ليست هناك تعليقات :

أترك تعليقا باستعمال الفيسبوك
كافة الحقوق محفوظة ل موقع أم مها: كل ما يهم المرأة - تصميم آر كودر

زر الواتساب يشتغل في الهواتف فقط